Spring naar hoofd-inhoud

Educatie

Groep 1 en 2

1 uur, 15 minuten.

Wat is een museum?

Doel: Kinderen ontdekken aan de hand van plaatjes en voorwerpen het museum. Samen spelen met speelgoed van vroeger. Op de foto op een boerenkar met paard.

 

Groep 3 en 4

1 uur, 45 minuten.

In het museum, wat ontdekken we?

Doel: kinderen van nu ontdekken het leven van kinderen van toen. Indelen in groepen, groepen wisselen ieder kwartier van onderwerp.

Rondleiding: 

  • winkel, kijken en verkleden.
  • dekenkist, oude voorwerpen.
  • leskist, speelgoed van vroeger.  
  • schatten van mensen, schilderingen en vitrines.

Creatieve afsluiting: lijstje versieren met Wannes en Wantje erop

 

Groep 5 en 6

2 uren.

Dit is een museum, waar wonen we?

Doel: kinderen ontdekken de streek waar zij wonen: geschiedenis en cultuur.

Film over geschiedenis en landschap bekijken. Indelen in groepen, groepen wisselen ieder kwartier van onderwerp.

Rondleiding door het museum:

  • wisseltentoonstelling, wat zien we?
  • huisje van Antheunis: de schilderingen.
  • bovenverdieping van het huisje van Antheunis (momenteel nog niet toegankelijk).
  • afsluitend een speurtocht.

Tenslotte als creatieve afsluiting: tegel versieren met tekst, foto of tekening.

 

Groep 7 en 8

2 uren

Kijk een museum, nu zelf op ontdekking!

Doel: zelfstandig opdrachten uitvoeren en informatie verwerken.

Film over geschiedenis en landschap bekijken. Indelen in groepen met daarbij korte uitleg over de route en de tentoonstelling.

Daarna: kiezen uit diverse opdrachtentasjes:

  • oorlog 40/45.
  • archeologie.
  • oude kaarten.
  • muurschilderingen en schilderijenwand.
  • de Keete.

Inhoud tasjes:

  • korte uitleg.
  • vragenlijst met invulformulier.
  • creatieve verwerking van het onderwerp

Gezamenlijke evaluatie: vertel de andere groepen over jullie opdracht.

Aanmelden