Basis Onderwijs
Groep 1 en 2
1 uur, 15 minuten.
Wat is een museum?
Doel: Kinderen ontdekken aan de hand van plaatjes en voorwerpen het museum. Samen spelen met speelgoed van vroeger. Op de foto op een boerenkar met paard.
Groep 3 en 4
1 uur, 45 minuten.
In het museum, wat ontdekken we?
Doel: kinderen van nu ontdekken het leven van kinderen van toen. Indelen in groepen, groepen wisselen ieder kwartier van onderwerp.
Rondleiding:
- winkel, kijken en verkleden.
- dekenkist, oude voorwerpen.
- leskist, speelgoed van vroeger.
- schatten van mensen, schilderingen en vitrines.
Creatieve afsluiting: lijstje versieren met Wannes en Wantje erop
Groep 5 en 6
2 uren.
Dit is een museum, waar wonen we?
Doel: kinderen ontdekken de streek waar zij wonen: geschiedenis en cultuur.
Film over geschiedenis en landschap bekijken. Indelen in groepen, groepen wisselen ieder kwartier van onderwerp.
Rondleiding door het museum:
- wisseltentoonstelling, wat zien we?
- huisje van Antheunis: de schilderingen.
- bovenverdieping van het huisje van Antheunis (momenteel nog niet toegankelijk).
- afsluitend een speurtocht.
Tenslotte als creatieve afsluiting: tegel versieren met tekst, foto of tekening.
Groep 7 en 8
2 uren
Kijk een museum, nu zelf op ontdekking!
Doel: zelfstandig opdrachten uitvoeren en informatie verwerken.
Film over geschiedenis en landschap bekijken. Indelen in groepen met daarbij korte uitleg over de route en de tentoonstelling.
Daarna: kiezen uit diverse opdrachtentasjes:
- oorlog 40/45.
- archeologie.
- oude kaarten.
- muurschilderingen en schilderijenwand.
- de Keete.
Inhoud tasjes:
- korte uitleg.
- vragenlijst met invulformulier.
- creatieve verwerking van het onderwerp
Gezamenlijke evaluatie: vertel de andere groepen over jullie opdracht.